Uutiset

Studia Generalia | Luovuustekniikat: TRIZ

Miten ennakoida ennakoimatonta? Mitä tehdä, kun on pakko ennustaa, vaikka ennustaminen kuulemma on mahdotonta? Miten TRIZ on parantanut toiminnan tulosta yrityksissä ympäri maailman. Tilaisuudessa kerrotaan esimerkkien avulla monipuolisesti TRIZ:n hyödyntämisestä.

REUNION

6.10.2020 järjestettävä REUNION on avoin tapahtuma, jossa käännetään katseet kohti muotoilukoulutuksen tulevaisuutta ja koulujen välistä yhteistyötä.

Kestävän pakkauksen määritelmä.

Opinnäytetyö | Miten muotoillaan kestävä pakkaus?

Kaisa-Elina Koivisto selvitti teollisen muotoilun maisterityössään, millainen on kestävän kehityksen mukainen pakkaus ja millaisia ominaisuuksia kestävän pakkauksen suunnittelun metodeilla on. Kestävään kehitykseen liittyvät haasteet ovat monimutkaisia ja vaativat tarkastelua eri näkökulmista.

Opinnäytetyö | Towards a shared logic in Finnish hospital design

Annika Bengts tutki muotoilun maisterityössään, miten yhteinen logiikka sairaala- ja terveydenhuollon tilojen suunnittelussa voisi ratkaista alan isoja ongelmia. Muotoilun, liiketoiminnan ja teknologian yhdistävä yhteistyö on avain isojen ja kompleksisten haasteiden ratkaisemiseksi.

Ajatuksia muotoilun etäpääsykokeista

Muotoilualan korkeakouluissa pääsykokeet ovat joka keväinen iso rutistus. Usein monipäiväiset pääsykokeet on järjestetty kouluissa paikan päällä, mutta poikkeuksellinen kevät on vienyt pääsykokeet järjestettäväksi etänä. Tästä huolimatta ainakin Lapin yliopistossa etäpääsykokeet sujuivat hyvin. Katri Konttinen kertoo nyt, millaista etäpääsykokeiden arviointi oli, ja miltä tuntui palata yliopistolle pitkän tauon jälkeen.

Kansainvälistä kokemusta lyhytaikaisesta vaihdosta

Normaali korkeakouluvaihto ulkomaille kestää yhdestä kahteen lukukautta. Kolmesta neljään vuotta kestävään alemman korkeakoulututkinnon rakenteeseen tämä sopii hyvin ja moni toteuttaa korkeakouluvaihdon tänä aikana. Mutta vain kaksi vuotta kestävään ylempään korkeakoulututkintoon ei monikaan vaihtoa sisällytä.

Opinnäytetyö | Vastuullisuus tuoteviestinnän keinona tuotepolun esittämisessä

Anton Wikstedt selvitti opinnäytetyössään, neljän vaatetusalan yrityksen otantaryhmää hyödyntäen miten tuoteviestinnässä käytetyt vastuullisuusväittämät pitävät paikkansa. Hän uskoo, että tulevaisuudessa muotoilukoulutuksessa tuullaan ottamaan enemmän huomioon kiertotalous ja kestävyys.